Integritetspolicy

GDPR – Behandling av personuppgifter i Svenska Rytmikförbundet

Den 25 maj 2018 infördes lagen GDPR (General Data Protection Regulation), vilket innebär att personuppgifter bara får samlas in för särskilda, uttryckligt angivna och berättigade ändamål.

Vilka uppgifter lagrar vi?

Vårt medlemsregister består främst av för- och efternamn, bostadsort och e-postadress. Information som vi tar del av men inte lagrar på samma sätt (se kommentar om bokföring under sista rubriken) är i vissa fall våra medlemmars postadresser och i vissa fall telefonnummer.

Vad använder vi uppgifterna till?

E-post är förbundets främsta kommunikationsform gentemot våra medlemmar, framförallt när det är dags att påminna om att förnya medlemskapet vid varje årsskifte. Bostadsorter registrerar vi för att se hur stor spridning i landet våra medlemmar har – detta för att göra lämpliga val var våra inspirationsdagar och årsmöten ska hållas.

Hur behandlar vi uppgifterna?

Om du vill att andra ska kunna komma i kontakt med dig kan du publicera dina uppgifter publikt på hemsidan. Klicka här för att komma till listan med “Publika medlemmar”.

Alla invalda i styrelsen har tillgång till hela medlemsregistret.

Hur länge lagrar vi uppgifterna?

Vi sparar medlemsregistret i 2 år utöver det aktuella kalenderåret. Efter det raderas alla personuppgifter och vi behåller statistik på antal medlemmar i sifferform.

Alla medlemmars personuppgifter sparas även i förbundets bokföring. Beroende på betalningssätt (pg-konto eller Swish) så kan personuppgifterna då bestå av för- och efternamn, e-postadress, postadress och telefonnummer. Enligt bokföringslagen måste vi spara all bokföring i 7 år. Den lagras då i pappersform i en låda hos förbundets kassör.

Inbetald medlemsavgift till Svenska Rytmikförbundet är ett godkännande av att era personuppgifter behandlas enligt ovan.

Svenska Rytmikförbundet

2020-11-16