Söndagen den 17 januari möttes vi på Zoom för att diskutera erfarenheter från och tips för rytmikundervisning på distans under coronapandemin. Här är en sammanställning från den digitala träffen i punktform:
Inspelade filmer
- Studenter tittar när de vill. Hur kolla närvaro?
- Skicka in film som en uppgift.
Undervisa realtid
- Vissa moment svåra (sång, metrik)
- Bra uppkoppling – oregelbundet.
- Aktivera kroppen och interagera med varandra – försöka skapa förutsättningar. Studenter uppskattar att få röra sig.
- Green screen – lugn bakgrund, fokus på hela kroppen.
- Share computer sound i Zoom.
- Fördröjning: Viktigt att skaffa sig en bild av vad eleverna ser.
Allmänt
- Mer förberedelsetid: Hitta filmer, foton, tekniken m.m.
- Dilemma: Är det ok att undervisa rytmik utan att vara aktiv med kroppen? Hur aktiverar vi eleverna/studenterna?
- Sämre kvalitet på det vi brukar göra.
- Hur får vi med det konstnärliga värdet, stundens magi?
- Pandemin har gjort det tydligt att det som sker i rummet verkligen är det viktiga.
- Hålla igång – inte ge upp – inte lägga ner.
- Ergonomi – sitter vid datorn en dag – problem
- Röst – annorlunda att prata digitalt.
Tips
- Länkar där barn utför rytmik à Gemensam bank efterfrågas!!!